AZ OK, AMIÉRT RENGETEGEN UTÁLJÁK AZ MLM-ET

Szeretném leszögezni, hogy én nem utálom az MLM-et! Sőt! Fantasztikusan jó dolognak tartom. Ugyanakkor tökéletesen megértem, hogy miért van már-már zsigeri elutasítás az emberek egy részében pusztán az MLM szó hallatán is.

Bárki bármit is mond, az ember érzelmi alapokon működik, az érzelmekkel pedig soha nem szabad vitatkozni. Azokat el kell fogadni, tiszteletben kell tartani. De azt is tudnunk kell, hogy az érzelmeink nem állandóak, azokat nagyon könnyen meg lehet változtatni, ha felfedjük és megértjük az eredőjüket. Ezért szeretnék most arról a – hitem szerint legfontosabb – okról beszélni, ami az embereket eltávolítja ettől az üzleti lehetőségtől. Úgy gondolom, ez az írás kellően hasznos lehet azoknak, akiknek ellenérzései vannak a hálózatépítéssel szemben és azoknak is, akik aktívan foglalkoznak vele.

Meggyőződésem, hogy a legtöbb embernek, aki elutasítja az MLM-et, a mögöttes érzelmi „motivációja” az, hogy az üzletet tisztességtelennek gondolja és nem tartja őszintének.

De miből is eredhetnek ezek az érzések?

Annak idején amikor az MLM üzlet Magyarországon a virágkorát élte, számtalan olyan MLM lovag volt, aki mindent elkövetett azért, hogy embereket szervezzen be, rávegye őket minél több termék megvásárlására azért, hogy ezzel gyorsan és jelentős bevételhez jusson. De ez nem az MLM-ről szólt. Ahogy az extra profit érdekében sok minden mást (pl. bort, mézet, ruhákat stb.) is hamisítanak, úgy az MLM üzletet is sokan hamisították. Tették ezt vagy egy valódi MLM üzleten belül, vagy MLM üzletnek álcázott piramisjátékok indításával. Emiatt teljesen természetes, hogy azok, akik ilyen emberek révén kerültek kapcsolatba az „MLM üzlettel” azok jogosan – ámde tévesen – érezhetik úgy, hogy ők már ismerik az MLM-t és az egy tisztességtelen üzlet.

Elsősorban azonban nem ez az érzés az, ami sokakban „kárt tett”, hanem az, hogy az MLM üzletet nem tartják őszintének. Az ő érzéseiket is el kell fogadnunk, meg kell értenünk. Még véletlenül sem állítom, hogy bárki is szándékosan csapna be másokat, inkább azt gondolom, hogy egy téves értelmezés, a jó szándék nagyon félre tudja vinni az embert.

Hogyan is néz ki egy MLM üzlet építése?

Az első lépés, amikor az ember találkozik az üzlettel, az a meghívás. A legtöbb esetben itt el is bukik az üzlet lehetősége. Mit szeretne az üzletépítő? Minél több embernek megmutatni az üzletet. De! Fél attól, hogy nemet mondanak neki, ezért már a meghíváskor csúsztatásokba kezd. A jó szándék adott, mert meggyőződése, hogy ő mást ért az MLM szó alatt, mint a potenciális jelölt, tehát ezzel igazolja a csúsztatásait.

Mit is csinál a hálózatépítő?

Ír egy üzenetet a Facebookon, e-mailben vagy valamilyen csatornán a jelöltnek. Picit körbe udvarolja, aztán ír egy-két mondatot a lehetőségről és meghívja az ismerőst egy offline vagy online előadásra. Ha a jelölt visszakérdez, mi is pontosan ez a lehetőség, akkor jön egy himi-humi válasz. A lényeg, hogy a jelöltnek meg se forduljon a fejében, hogy MLM előadásra hívják. Arról nem is beszélve, hogy sok esetben ezt a levelet olyan ismerősnek küldi ki a hálózatépítő, akivel ugyan évek óta kapcsolatban áll, de a valóságban régóta nem is beszéltek egymással. Bár a Facebook feldobja, hogy kinek, mikor van a születésnapja, de az illető hálózatépítőnek eszébe sem jutott korábban, hogy dobjon az ismerőseinek egy-egy felköszöntő üzenetet. Valószínűleg arra sem vette a fáradtságot, hogy rendszeresen ránézzen az ismerősei adatlapjára, hogy „csak úgy” írjon neki, a hogyléte felől érdeklődve. De most, hogy hálózatépítő lett, hirtelen úgy érzi, ők bizony régóta remek barátok. Ezek után nem lehet csodálkozni, ha a jelölt ezt az egész megkeresést nem tartja hitelesnek és őszintének.

De a hidegzuhany csak ezután éri az ismerőst. A régi ismeretség miatt félreteszi a megkereséssel kapcsolatos esetleges ellenérzéseit és elfogadja a meghívást, ahol szembesül azzal, hogy bizony egy MLM előadáson van. Újabb csalódás éri. Mert nem erre számított.

A hálózatépítő bizalmat, lehetőséget kér a jelöltjétől, de Ő nem bízik benne annyira, hogy teljesen őszinte legyen vele. Majd pedig nem érti a jelölt viselkedését, elutasítását. Amit a jelölt lehet nem is tud jól megindokolni, de a csalódás ott van a tudatalattijában. A hálózatépítő pedig azt nem érti, hogy az emberek miért utasítanak el egy jó lehetőséget. Holott az ismerősei valójában nem a lehetőséget utasítják el, hanem azt az érzést, amit általa megéltek! Ők nem az üzletre mondanak nemet, hanem arra a módszerre, amivel találkoztak. Arra mondanak nemet, hogy a megtapasztaltakat eljátsszák a saját ismerőseikkel is!

Természetesen sokan vannak olyanok, akik mindezek ellenére kipróbálják az üzletet, ám aztán vár még rájuk még egy harmadik csapás/csalódás is.

Az üzleti előadásokon gyakran hangzik el az a mondat, hogy „Mi nem eladókat keresünk! Ez az üzlet nem az eladásról szól, mert abból nem lehet nagy forgalmat generálni, a hálózatépítés a fontos.” Menet közben aztán a legtöbb előadás, tréning mégis arról szól, hogyan lehetsz jobb eladó, értékesítő. Majd jön a hónap vége, közel van egy elérhető szint és megérkezik a szponzor telefonhívása. „Hívj fel, akit csak tudsz és adj el nekik termékeket!” A hálózatépítő meg azt érzi, hogy nem ezt ígérték neki, nem ezt mondták az üzletépítésről, amikor a hálózathoz csatlakozott. Nem véletlen, hogy sokan emiatt szép lassan abba is hagyják az üzletépítést. Lehet, hogy a hálózatban forgalmazott termékeket megszerették és emiatt a hálózatban maradnak, de a csalódás miatt magát az üzletépítést abbahagyják.

Persze bőven vannak olyanok is, akik ennek ellenére mennek tovább, elfogadják mindezt és kisebb vagy nagyobb, sikeres hálózatot építenek, sőt pénzt keresnek az üzletből. De mivel a módszert másolják – hiszen az üzlet lényege a másolódás – ezért menet közben ők is szép számú „MLM hullát” gyártanak.

Azt azért itt meg kell említenem, hogy mindenki maga felelős az életéért, a döntéseiért, így azok, akik rossz élményt szereztek, nem hibáztathatják azokat, akiktől ezt az élményt szerezték! Ők egy olyan módszert alkalmaznak, amiben hisznek és lehet, még soha nem is gondoltak bele abba, hogy a viselkedésük, kommunikációjuk milyen hatást válthat ki másokban. Hiszem, hogy a legtöbb hálózatépítő őszintén és tiszta szívvel szeretne segíteni másoknak az üzleti lehetőség felajánlásával.

Az MLM üzlet valóban egy fantasztikus lehetőség. Egy nagyon egyszerű módszerről van szó, ami egyfajta svájci bicskaként számtalan probléma megoldásában segíthet az embernek! De az, hogy valami egyszerű még nem jelenti azt, hogy könnyű is. Márpedig ez az érzés is sokakat félre vezethet, hiszen azt látják, hogy ez egy egyszerű üzlet és sok pénzt lehet keresni vele. A hátra szaltó is egyszerű. Felugrasz a levegőbe és ott csinálsz egy hátra bukfencet. Ennyi.

De könnyű is? Cseppet sem. Sok-sok gyakorlást igényel.

Miért írtam le mindezt?

Az elmúlt év válsághelyzeteinek szerintem a legfontosabb tanulsága, hogy észre kell vennünk, semmi nem állandó, semmi nem biztos. Fontos, hogy felkészüljünk a változásokra és az életünket úgy építsük fel, hogy képesek legyünk az ilyen válsághelyzeteket kezelni. Hogy megteremtsünk egy olyan anyagi stabilitást, ami válsághelyzetekben is biztosítja a stabil túlélést. A változásokra való felkészülést, a javuló alkalmazkodóképességet pedig úgy teremthetjük meg a magunk számára, ha egyrészt tudatosabban élünk, másrészt, ha sokkal nyitottabbak vagyunk az új információkra. Mert a veszélyt sokszor nem az jelenti, ha valamit nem tudunk, hanem az, ha valamit rosszul tudunk.

Szóljon hozzá!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error

Tetszett Önnek ez a bejegyzés? Kérem mondja el másoknak is!