Black Friday – Az etikus marketing

avagy Te is hagyod, hogy ilyen könnyen át……..nak?

Láss is, ne csak nézz!

A tavalyi bakancsom már csereérett, így aztán gondoltam, a hétvégi akcióban megnézem, milyen ajánlattal várnak a cégek. A 20-50-70 %-os kedvezmények engem is elcsábítottak, de szerencsére nem csak a nagy, hanem a kisbetűket is meglátja még a szemem.

Az új szabályozás alapján promóciók esetén ma már a régi és az akciós ár mellett azt is fel kell tüntetni, hogy az adott terméknek mennyi volt a legalacsonyabb ára az elmúlt 30 napban.

Ennek függvényében nézzük is az ajánlatokat. Számtalan cég ajánlatát megnéztem és megdöbbentem azon, amit tapasztaltam.

Két – sokak által kedvelt – webáruház hirdetéseit emelem most csak ki, mert gyakorlatilag ez az általános gyakorlat majdnem az összes többi online bolt esetében.

Kezdjük is az első hirdetéssel:

A cég azt állítja, hogy az akcióban most akár 80%-os kedvezményekkel is vásárolhatsz!

Ebben a hirdetésben eredetileg 5%-os kedvezményt ígér a kabátra. Ha nem volna mindenkinek jól látható, akkor a hirdetés alapján ez a kabát most akcióban 78 990 Ft helyett 75 040 Ft-ért kapható. Nem olyan nagy a kedvezmény, de ha megnézed az apró betűs részt is, akkor abból kiderül, hogy ez a kabát az elmúlt 30 napban 56 792 Ft-ért volt kapható, azaz az akciós ár 32 %-kal magasabb, mint a kabát normál ára!

Nézzünk egy másik, 25%-os kedvezménnyel hirdetett terméket is.

A hirdetés alapján ez a tréning dzseki most akcióban 29 990 Ft helyett 22 492 Ft-ért kapható. A közel 8 ezer forint árengedmény már sokak számára vonzó lehet ebben az árkategóriában, de ha megnézed az apró betűs részt is, akkor abból kiderül, hogy ez a termék az elmúlt 30 napban korábban 17 994 Ft-ért volt kapható, azaz az akciós ár, pont 25 %-kal magasabb, mint a termék normál ára.

De nézzünk egy másik webáruházat is.

A hirdetés alapján ennek a csizmának a megvásárlásával 30% kedvezményhez jutsz most. A csizma a Black Friday akcióban 84 310 Ft helyett 59 020 Ft-ért kapható. A 25 290 forint már sokak számára vonzó lehet ebben az árkategóriában, de ha megnézed az apró betűs részt is, akkor abból kiderül, hogy ez a termék az elmúlt 30 napban korábban 59 017 Ft-ért volt kapható, azaz az akciós ár gyakorlatilag 3 Ft eltéréssel azonos a korábbi normál árral.

S még egy hirdetés a felsorolás végére:

A hirdetés alapján ennek a cipőnek a megvásárlásával 25 % kedvezményhez jutsz. Az akcióban ez a termék 35 000 Ft helyett, 26 390 Ft-ért kapható. A megtakarításod a hirdetés szerint 8 610 forint, de ha elolvasod az apró betűs részt akkor rájössz, hogy ez a termék az elmúlt 30 napban 22 023 Ft-os áron volt kapható és ehhez képest, most 20 %-kal magasabb árat fizetsz ezért a cipőért.

 

Szeretném kijelenteni, hogy a célom nem ennek a két webáruháznak a kipécézése volt, azt sem állítom, hogy ez az eljárás minden termékükre, akciójukra igaz. Pusztán arra szeretném a figyelmet felhívni, hogy nem kell minden akciós ajánlatot készpénznek venni. A vásárlás előtt érdemes látni is, nem csak nézni, azért, hogy ezeknek a nagy marketing akcióknak valóban a nyertesei lehessünk, ne pedig a vesztesei, mert bár ezek ebben a formában jogszerűek, de a marketing nem mindig a teljesen etikus megoldások mentén működik.

Attól, hogy valami jogszerű még nem biztos hogy etikus is, attól, hogy valamiről első látásra azt hisszük, nagyon jól járunk vele, még nem biztos, hogy igaz is!

error

Tetszett Önnek ez a bejegyzés? Kérem mondja el másoknak is!