A hálózatépítés (MLM) tényleg az “ördögtől való”?

Az egyik leginkább megosztó üzleti szegmens a hálózatépítés (MLM). Pusztán már az említése is hihetetlen érzelmeket képes kiváltani.

Mivel idehaza az emberek jelentős részének jó, ha három hónapra elég a megtakarítása, és mivel most tömegesen szűnnek meg a munkahelyek, ezért a válságban sokak számára szinte csak ez az egyetlen út a jövedelemszerzésre.

Már csak emiatt is fontosnak tartom, hogy áttekintsük picit ezt a területet.

Gyakran hangoztatom, hogy az emberekre nem az jelenti a legnagyobb veszélyt, ha valamit nem tudnak, hanem az, ha valamit rosszul tudnak!

Én magam közel harminc éve állok kapcsolatban az MLM üzlettel, így azt hiszem elég sok információval, tudással, tapasztalattal rendelkezem a témáról ahhoz, hogy korrekt módon mutathassam be azt. Már most szeretném leszögezni, hogy a célom nem az, hogy bárkit is rábeszéljek az üzletre. Hanem az, hogy az előnyeit és a veszélyeit is bemutatva mindenkit hozzásegíthessek ahhoz, hogy amikor legközelebb találkozik az MLM-mel, akkor megalapozott, számára is megfelelő döntést hozhasson.  

Azzal kezdeném, hogy tökéletesen megértem azokat, akik már pusztán a hálózatépítés szó hallatán is elszaladnak jó messzire. Megértem és tiszteletben tartom az érzelmeiket, de nem értek egyet velük.

Megértem őket, mert az ember nagyon gyakran a saját tapasztalatai alapján általánosít és alakít ki véleményt. Ha valaki fiatalon úgy találkozik első alkalommal az alkohollal, hogy valami pancsolt, „hamisított” bort iszik, amitől nagyon rosszul érzi magát, akkor „jogosan” érezheti azt, hogy a bor valami szörnyű dolog, ami az egészségnek is árt. Nem lesz könnyű egy ilyen embernek megmutatni, hogy bor lehet másmilyen is.

1991-ben én egy éttermi előadáson találkoztam először az MLM üzleti lehetőséggel. Az előadást egy osztrák úr tartotta, tolmács segítségével. Én akkor 23 éves voltam, minimális élet- és üzleti tapasztalattal. Így hát azonnal belevágtam az üzletépítésbe. Nem foglalkoztam olyan apróságokkal, mint hogy egy osztrák hálózatépítőhöz csatlakoztam, aki havonta egyszer járt Győrben. Ő nem beszélt magyarul, én nem beszéltem németül és mindössze nyolc termék volt elérhető az MLM rendszerben. Szerinted mit és hogyan tudtam megtanulni a szponzoromtól? Persze, hogy nem azt csináltam, amit kellett volna, hanem amit én magam gondoltam. Csak halkan jegyzem meg, hogy 30 év elteltével ma is azok vannak többségben, akiknek nem tanulják meg a módszert, ezért aztán mennek a maguk feje után.

Amikor az MLM megjelent Magyarországon, akkor még valóban kiemelt hangsúlyt kapott a termékek eladása, ráadásul nagyon kevés volt az olyan ember, aki valóban értett is a hálózatépítéshez. Így aztán szinte csak olyan MLM-esekkel találkozhattunk, akik nagyon amatőr módon végezték ezt a munkát.

Sok üzletépítő csúsztatott a meghívásoknál és valótlan információkat mondott az üzleti előadásokon. Leginkább azt hangoztatták, hogy az MLM üzlet bárkinek elhozhatja a Kánaánt, ezért a rendszerváltás kezdetén boldog-boldogtalan belevágott a hálózatépítésbe és próbált gyorsan meggazdagodni belőle. Ráadásul ezt az MLM-lázat sokan tisztességtelen módszerekkel is megpróbálták kihasználni, ezért sok, MLM-rendszernek álcázott piramisüzlet indult el rengeteg ember pénzügyi bukását okozva.

Ezért mondom, hogy megértem, hogy sokan erős ellenszenvet éreznek az MLM üzletépítési módszer iránt. De azt se felejtsük el, hogy ezek a módszerek több évtizeddel ezelőtti tapasztalatokból fakadnak, még akkor is, ha némelyiket ma is használják páran. A hálózatépítés ugyanakkor mára rengeteget fejlődött (ahogyan minden más gazdasági terület is). Egy picit olyan ez, mintha a mobiltelefonról azok a táska méretű, félkilós eszközök jutnának az eszünkbe, amiket harminc évvel ezelőtt kezdtek el itthon árulni.

Akkor most térjünk vissza magához a hálózatépítéshez.

Biztos sokakat meglep majd, de a hálózatépítés a világ működésének az alapja, szinte egyidős az emberiséggel. Az egyik legnagyobb hálózatépítő például az egyház. Hálózatépítéssel terjeszkedik, ahol a hálózatépítők a papok, a hittérítők. A „vásárlók” vagy „fogyasztók” a hívők, a „termékek” pedig a bűnbocsánat, az örök élet és a mennyország ígérete. A világ legsikeresebb vállalkozásai mind a hálózatépítés által nőttek nagyra. McDonald’s, Shell, Hilton, Spar, Duna House, soroljam még? De manapság is a hálózatépítés az, ami a legnagyobb hatással van a világra. Mind hálózatépítők vagyunk. Csak ezt nem MLM-nek hívjuk, hanem kapcsolati hálónak, közösségi médiának. Próbálj csak meg létezni Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram? Pinterest, Tiktok stb. nélkül. Számtalan könyv is szól arról, hogy a siker (én hozzátenném még a boldogságot is) egyik kulcsa a megfelelő hálózatok megléte.

Persze tudom, hogy a legtöbb embernek az MLM-ben nem is ezzel van baja, hanem egyrészről az eladással, mégpedig a direkt eladással. De nekem az a meggyőződésem, hogy ez is csak egy rosszul megfogalmazott ellenszenv, hiszen magával az eladással nem hinném, hogy bárkinek is problémája lenne. Már csak azért sem, mert a világban mindig abból keletkezik a bevétel, azaz a pénz (ami nélkül senki nem tudna létezni), amikor valaki valakinek valamit elad.

Bár tudom, hogy az eladást az irodákban dolgozó sokdiplomás emberek közül sokan lenézik, „alantas” munkának tartják, de nekik sem szabadna megfeledkezniük arról, hogy ők is eladnak. Mégpedig a tudásukat értékesítik a munkáltatójuknak, a havi fizetésük pedig annak köszönhető, hogy valaki a sor végén eladja cég termékeit.  Szóval ismétlem, önmagában az eladással nincs semmi baj.

Az emberek egy csoportja az MLM üzletépítés kapcsán azt kifogásolja, hogy embereket kell az üzleti ajánlattal megkeresnie. Szeretném megkérdezni, hogy ha valaki nyitna egy kávézót, egy butikot vagy bármilyen más üzleti vállalkozásba kezdene, akkor vajon nem az lenne-e az első dolga, hogy levelet írna az összes ismerősének, elújságolná, hogy egy új dologba kezdett és szeretettel vár mindenkit? Tehát valójában nem is az a probléma, hogy az emberek megkeresik az ismerőseiket.

Ha viszont nem az eladással van a baj és az ismerősök megkeresése sem okoz gondot, akkor vajon mégis mivel lehet a legtöbb embernek problémája az üzletépítésben?

Bármilyen furcsa is, de az embereknek a hálózatépítéssel (MLM), elsődlegesen imázsproblémájuk van. Ennek oka pedig elsődlegesen az információhiány.

Sokan azt hiszik, hogy az MLM már nem is létezik, pedig maga a szektor több mint 80 éve él és virágzik és olyan válság-álló, évről évre dinamikusan növekvő forgalmat generál, amit csak nagyon kevés szektor mondhat el magáról (főleg most a válság idején):

Az MLM szektor nemzetközi forgalma:

2017: 189 milliárd USD

2018: 192,9 milliárd USD

2019: 199,6 milliárd USD (61 929 milliárd Ft)

Az információhiány az oka annak is, hogy sokan az MLM-et egy komolytalan üzleti lehetőségnek tartják. De tudtad például, hogy olyan meghatározó és közismert személyiségek is mint Warren Buffet, Soros György, Richard Branson, Bill Clinton, Megan Fox, Cristiano Ronaldo, Darren Hardy komoly érdekeltséggel bírnak ebben az iparágban? Tudtad, hogy Doug Wead lelkész, George Bush Fehér Házi elnöki tanácsadója és Madeleine Albright, az USA első női külügyminisztere is hatalmas Amway üzletet épített? Nekik nem ciki az MLM, mert valószínűleg más képet ismernek erről az üzletről, más információkkal rendelkeznek a hálózatépítésről.

De mondok egy másik, információhiányból fakadó imázsproblémát igazoló példát is.

Ha az Apple, a Nike, a Coca-Cola vagy esetleg a Mercedes bejelentené, hogy az MLM szektorban is piacra lép, akkor biztos vagyok benne, hogy 10 emberből legalább nyolc az elsők között szeretné meghallgatni az üzleti ajánlatot. Pusztán csak azért, mert ezek a cégek az általános vélekedés szerint megfelelő imázzsal, erős márkákkal rendelkeznek. Pedig, ha valaki alaposan utánanézne, belegondolna, akkor ezekről a cégekről is számos kínos, sőt akár botrányos dolog derülhetne ki. Több híres divat- és sportszermárka Kambodzsában, gyerekmunkával készíttette a ruháit, cipőit, 1000 Ft körüli díjat fizetve egy napi 14 órás munkáért.

De ha azt ajánlanák fel, hogy együtt dolgozhatnál például a világ legnagyobb MLM cégével, az Amway-jel, akkor ez sok esetben – főleg a 40+-os korosztálynál – a „Jaj, de ciki!” érzést hozná elő. Pedig az Amway az MLM-szegmens piacvezető cége. Az USA 22. legnagyobb magántulajdonú vállalata. A 2019-es évi forgalma 8.4 milliárd USD volt, a cég teljesen adósságmentes, pénzügyileg biztonságosabb, mint egy bank, emellett a Dunn&Bradstreet hitelminősítése szerint az Amway AAAAA+-os, ami jobb, mint a Microsoft-é.

Több, mint 500 terméket forgalmaz, 10 éve piacvezető a vitaminok és táplálékkiegészítők piacán. Az Amway gyártja és forgalmazza a világ első számú, gyermekeknek készített, gyermekgyógyászati szempontból is minősített NUTRILITE VITAMIN- ÉS ÉTRENDKIEGÉSZÍTŐ tablettáját. A NUTRILITE az egyetlen globális VITAMIN- ÉS ÉTRENDKIEGÉSZÍTŐ márka, amely saját ökológiai farmjain termeszti és takarítja be a felhasználandó növényeket, majd ezekből saját feldolgozó üzemeiben állítja elő a vitaminokat és étrendkiegészítőket. Mindezt 6400 hektárnyi organikus farmon teszi. A cég első a lakossági víztisztítók piacán. Több mint 950 tudós, 75 kutató labor és egy egyetemi tanszék segíti a termékfejlesztést. A vállalat emellett kiemelkedően környezetbarát termékgyártó és kétszeres ENSZ környezetvédelmi nagydíjas.

De az emberek ezeket az információkat nem tudják a cégről, ezért bennük az a kép alakult ki az Amway üzlettel kapcsolatban, hogy valaki egy kifakult, két számmal nagyobb öltönyben folyamatosan zaklatja és erőszakosan próbálja meggyőzni őket, hogy vegyenek meg egy mosóport, fogkrémet és kezdjenek bele az MLM üzletbe, hogy milliárdosok lehessenek.

Na jó, de akkor napjainkban miről is szól az MLM üzlet?

Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, akkor azt mondom, hogy az MLM egy franchise alapokon működő webáruház. Ennek a lényege pedig nem az eladás, hanem a saját termékhasználat! A hálózatépítés már régen nem a termékeladásról szól, hanem olyan emberek hálózatáról, akik ebből a webáruházból intézik a saját szükségleteik kielégítését. Tehát a hálózatépítéshez nincs szükség termékeladásra, sem az ismerősök, barátok, családtagok felesleges, erőszakos zaklatására. Minden más csak körítés!

De ha ennyire jó üzletről van szó, akkor miért olyan a sok kudarc a hálózatépítők között?

Az első és leggyakoribb probléma, hogy sokan olyanoktól hallanak az üzletről, akik bár foglalkoznak vele, de azt amatőr módon teszik és olyan módszerekkel dolgoznak, aminek köze sincs az eredeti szisztémához. Bár nagyon egyszerűnek tűnik az MLM, de valójában komoly üzletről van szó, ezért nagyon nem mindegy, hogy lelkes amatőrként, vagy megfelelő üzleti hozzáállással, profi módon foglalkozunk vele.

A második probléma a visszautasítások kezelése. Mivel a korábban már említett amatőr hálózatépítők folyamatosan rombolják az üzlet megítélését, ezért nagyon gyakran találkozhatunk elutasítással, negatív megítéléssel. Ennek a feldolgozása viszont erős, stabil személyiséget igényel. Ha valakinek nincs egy profi szponzora, mentora, akkor esélyes, hogy hamar leáll az üzleti tevékenységgel, mert az elutasításokat tévesen magára veszi.

A harmadik nehézség az, amikor valaki nem rendelkezik megfelelő önismerettel. Bár ez furcsán hangzik, de valójában az élet minden területére igaz, hogy ez a hiányosság akadályozza meg a legtöbb embert a céljainak az elérésében. Bár gyakran hallom, hogy „én jól ismerem magam”, de az önismeret valójában nem ezt jelenti. Sokkal inkább azt, hogy azzal is tisztában vagyunk, MIÉRT vagyunk olyanok, amilyenek. Az embereknek nagyon gyakran vannak olyan téves, múltbéli, elásott paradigmáik, amelyek megakadályozzák őket az előbbre jutásban. Hogy két példát is említsek: Sokan vannak, akik gyermekkorukban, fiatalkorukban gyakran hallották a szüleiktől, hogy „A sok pénz csak megrontja az embert!” „Meggazdagodni csak tisztességtelenül lehet!” Bár úgy tűnik, a szülők által hajtogatott mantrával nem azonosultak az évek során, a tudatalattijukban mégis ott vannak ezek a (vagy az ezekhez hasonló) mérgező programok, amik aztán kizárják, hogy meggazdagodjanak.

A negyedik probléma a csalódottság érzésének a helyén kezelése. Már a meghívásnál sokan elrontják a saját lehetőségeiket, hiszen nem egyenes, korrekt módon hívják meg az ismerősüket az üzleti bemutatóra. Az üzleti tervet pedig úgy mutatják be, mintha az MLM-ben könnyen, gyorsan, kevés munkával lehetne sok pénzt keresni. Márpedig ezek közül az állítások közül egyik sem igaz.

Az tény és való, hogy ez egy nagyon egyszerűen működő üzleti munka, de a munkát kőkeményen bele kell tenni. Ráadásul a munka jelentős részét az önismeret fejlesztése és az új szokások kialakítása jelenti. Az egyik ilyen új szokás a webáruházból való rendelés, ami elsőre könnyűnek hangzik ugyan, de valójában nem is annyira az.

Ezek a problémák sokkal nagyobb gondot okoznak az üzletépítésben, mint azt sokan gondolnák. Ezek miatt a legtöbben saját maguk sem hisznek a sikereikben, ezért aztán hamar abba is hagyják az üzletépítést, vagy ha csinálják is, azt csak ímmel-ámmal teszik.

Ahogy a bevezetőmben is említettem, senkit nem akarok rábeszélni erre az üzleti modellre, de tudom, hogy a válság miatt nagyon sokan lesznek, akiknek teljesen összeomlik az egzisztenciájuk és gyakorlatilag az MLM lesz az egyetlen menekülési útvonaluk. Tapasztalatból mondom, hogy ez az üzleti modell valóban alkalmas arra, hogy termékeladások és mások zaklatása nélkül is biztosítsa azt a pár százezer forintos jövedelmet, ami akár szó szerint életmentő lehet valakinek. DE! Ez csak akkor igaz, ha valóban üzletként tekintünk rá. Ha tudatosan vágunk bele, ha tisztázzuk az összes bennünk felmerülő kérdést, félelmet. És ami a legfontosabb: tudatosan választjuk ki azt a profi segítőt, akivel nekivághatunk ennek az üzletnek. Mert ez egy üzlet!

Ha a bejegyzés alapján bármilyen további kérdésed volna, akkor bátran írj Nekem, ígérem a legjobb tudásom szerint fogok válaszolni.

A végére pedig egy bónusz:

Gyakran hallani, hogy az MLM-ben forgalmazott termékek drágák, túlárazottak. Ez szerintem mindig csak viszonyítás kérdése, de azért mutatok egy rövid, pár perces videót, amit a párommal készítettünk el a termékek árával kapcsolatban.

https://www.youtube.com/watch?v=T9dN9c7eFFQ

Szóljon hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

error

Tetszett Önnek ez a bejegyzés? Kérem mondja el másoknak is!