Jelenleg a hálózatok korát éljük és bár ez így sokak számára nem egyértelmű, de a hálózatok nem újkeletű dolgok, a történelem kezdete óta velünk vannak. Gondoljunk csak a végvárak hálózatára, de szintén a jól felépített hálózatának köszönheti erejét és fennmaradását a világ legősibb hálózata, az egyház is. Az egyik legnagyobb és legrégebbi családi vagyon is a hálózatépítésnek köszönhetően jöhetett létre. A Rothschild családot talán senkinek nem kell bemutatni. De ha átnézünk a szabályokon túli oldalra ott is azt látni, hogy a maffia a jól szerevezett hálózatainak köszönheti sikerét.
Nem véletlen tehát, hogy a gazdaságtörténet legsikeresebb vállalkozásai is a hálózatépítés eszközével élnek. A hálózati rendszerben működő vállalkozások sokkal könnyebben, gyorsabban, stabilabban tudtak fejlődni. Csak, hogy néhány példát nézzünk, a Shell benzinkút hálózatot épített ki, a Hilton a hotelekből épített hálózatot, a McDonald’s az éttermekből, az autógyárak pedig a szalonok hálózatán keresztül értékesítik a járműveket. A hálózatépítés erejére és hatékonyságára többféle üzleti modell is épült, többek között ilyen a franchise és az MLM is, de ha a vevőinkből építünk egy stabil „rajongói hálózatot”, akkor ezek az elkötelezett vásárlók is magasra emelhetik a vállalkozásunkat. Gondoljunk csak az Apple termékeit használókra! Manapság pedig a különféle kapcsolati hálókra épített vállalkozások vannak alapvető hatással az életünkre.
Mindezekből jól látszik, hogy a hálózatok teljesen átszövik az életünket, ezek jelentik a siker, a túlélés Alfáját és Omegáját. S bár eddig példaként közismert multinacionális vállalatokat említettem, de a hálózatépítés a kisvállalkozások számára is hasznos eszköz lehet. Sőt, talán az egyetlen eszköz a biztonságos fejlődéshez, az életben maradáshoz. Persze nem önmagában a hálózatépítés a kulcs, hanem a hálózatok erejében rejlő lehetőségek kiaknázása.
Ha a kisvállalkozások összefognak, akkor szélesíthetik a kapcsolati hálójukat, megoszthatják a piacukat egymással, közös marketingakciókkal növelhetik a hatékonyságukat. Kihasználhatják a közösségben rejlő erőt, ami ebben a formában még a multikat is lenyomhatja. Gondoljunk csak két szólásmondásra:
Sok lúd disznót győz! Kicsi a bors, de erős!
Tudom ezek közhelyesnek hatnak, de a közhelyekben az a bosszantó, hogy nagyon is igazak!
Több, mint 30 éve foglalkozom a kisvállalkozói szektorral, pontosan ismerem a nehézségeiket, erősségeiket, szükségleteiket. A KKV szektor egy viszonylag mostohán kezelt üzleti réteg, miközben nem a multik, hanem ez a szektor adja egy nemzetgazdaság alapját.
A KKV-k lehetőségei erősen korlátozottak. Három olyan terület is van, ami már önmagában komoly versenyhátrányt jelent a számukra:
- A méretükből adódóan gyakran tőkehiányosak és nehezebben is jutnak tőkéhez.
- A kis méret, illetve a tőkehiány miatt ezek a vállalkozások az egyes szakterületeken nem rendelkeznek komoly szakembergárdával
- A szakemberhiányból fakadóan a vállalkozás fejlődésének fontos eleme, hogy a vállalkozás vezetője, ne csak a „szakmához”, de a vállalkozás irányításához, vezetéséhez szükséges tudással is bírjon, viszont ezen tudás megszerzése sok esetben csak a termelő, szakmai munka kárára történhet
Ez a három, önmagában is komoly versenyhátrányt jelentő kihívás a válságok idején hatványozottan érvényesül. Éppen ezért nem véletlen, hogy nagyon sok vállalkozás nem képes megbirkózni ezekkel a problémákkal, emiatt veszélybe kerülnek és többségében meg is szűnnek.
Több, mint 30 év tapasztalatával ugyanakkor azt kell mondanom, hogy a kisvállalkozói létnek, méretnek van egy olyan előnye, ami stabilitást, biztonságot, rugalmasságot, dinamikus növekedést és extra profitot biztosíthat a számukra. S ezzel vissza is tértünk a hálózatépítéshez, hadd ismételjem önmagamat!
A kisvállalkozások, még ha országosan is tevékenykednek, főként lokálisan erősek, ezért sokkal tágabbak a lehetőségeik arra, hogy összefogjanak, akár még azonos területen működő más vállalkozásokkal is.
Hadd mutassak be pár olyan konkrét példát, ami a saját gyakorlatomban már jól bevált. Kezdjük a marketinggel, reklámmal:
A kisvállalkozások egyik legnagyobb problémája, hogy nehezebben és drágábban tudják eljuttatni az üzenetüket, reklámjukat a potenciális vásárlók, ügyfelek felé.
Mivel a multikhoz képest elenyésző marketingköltségvetéssel rendelkeznek, így a hatékonyságuk is erősen korlátozott. Mert milyen lehetőségek közül is választhat a legtöbb kisvállalkozás?
Szórólap, liftreklám, hirdetési újságok, Facebook és más közösségi oldalak. Ezek egyike sem úszható meg 40-50 ezer forintos költség alatt. Ezen eszközök használata ráadásul az anyagi ráfordítások mellett jelentős időbefektetést is igényel, hiszen ki kell találni a kampány minden elemét, részletét és a megvalósítás szervezése, egyeztetése is időráfordítást igényel. A ráfordított időt és pénzt figyelembe véve ráadásul nem is túl hatékonyak ezek a felületek.
Milyen marketing eszközökkel él egy multi? Többek között önálló hirdetési újságot ad ki, TV reklámot használ, nyereményjátékokat szervez. A reklám haszna az országos hálózatban lévő üzletek bevételéből jön. Erre alkalmanként a nagyvállalat akár több tízmillió forintot is el tud költeni.
De mi történik, ha jelentős számú kisvállalkozó fog össze egy országos kampányban? Legyen országosan csak 600 kisvállalkozó (jelenleg közel másfélmillió vállalkozás tartozik a KKV szektorba), akik vállalkozásonként 5000 Ft-ot költenek el ebben a közös kampányban. Ez egy rendkívül kedvező költség, de mivel összesen 30 millió forintról beszélünk ugyanazt a hatékonyságot, bevételnövekedést éri el, mint a multicég kampánya. A kisvállalkozás ezzel a kisebb költséggel is nagyobb nyereséget ér majd el, mint amit a korábbi, sokkal drágább kampányaival szerzett!
A marketing, a reklám persze mit sem ér, ha nem kapcsolódik hozzá az értékesítés folyamata. Az egyik leghatékonyabb értékesítést támogató eszköz a nyereményjáték. Nem véletlen, hogy a multik is nagyon sokat költenek erre és ez az egyik leggyakrabban használt marketing eszközük. Ezzel nagyon sok kisvállalkozás is próbálkozik ugyan, de a KKV-k csak alacsony értékű, a multikhoz képest jelképes ajándékokat tudnak a vásárlóiknak nyereményként felajánlani.
Most pedig nézzük meg milyen eredményt hoz, ha az előbbi példában említett vállalkozók megduplázzák a befektetett pénzüket és 10 000 Ft-ot költenek el egy összetett reklámkampánnyal összekötött nyereményjátékra. Ebben az esetben a 30 milliós marketing kampány mellett másik 30 millió forint jut a nyereményjáték összdíjazására. Ez pedig már nem csak versenyképes a multik nyereményjátékával, de a nyereményeit tekintve vonzóbb is lesz annál.
De nézzünk egy harmadik lehetőséget, hiszen a nyereség nagysága nem csak a bevételtől függ, hanem a költségek lefaragásával is növelni lehet azt. A kisvállalkozások a legtöbb eszköz esetén sokkal kisebb darabszámban és ritkábban vásárolnak, emiatt aztán nem is képesek igazán jó beszerzési árat elérni. De ha összefognak a többi vállalkozással, akkor mindez máris teljesen más nagyságrendet jelent, ami már a beszerzési árakban is jelentős csökkenést okoz. S ez mindenre igaz, legyen szó sima fénymásoló papírról, szalvétákról, pizzásdobozról, törölközőkről, tisztítószerekről, de akár még a sima gemkapocs esetében is. Arról nem is beszélve, hogy a házhozszállítás miatt a beszerzésre szánt idő is felszabadul.
A kisvállalkozások csak ritkán engedhetik meg maguknak, hogy magasan képzett marketingeseket, saját jogászt, HR szakembert alkalmazzanak, ezért őket szükség esetén csak óradíjazású alvállalkozóként tudják „alkalmazni”. De közösségként ezeket a szolgáltatásokat ingyen vagy jóval kedvezőbb feltételek mellet kaphatják meg klubtól, hiszen a FALCON Business Club saját alkalmazásban rendelkezik ilyen szakemberekkel.
Biztos vagyok benne, hogy ezek a fenti példák is jól mutatják, hogy megfelelő keretek között a kisvállalkozások összefogása, hálózatba szerveződése olyan eszköz lehet a számukra, ami dinamikus növekedést hozhat, ami jelentősen növeli a hatékonyságukat, csökkenti a kiadásaikat. Azt, hogy egy ilyen összefogásra szükség van, nem csak én állítom, de a KKV szektorban végzett felmérések is jól bizonyítják.
Persze tudom, hogy a kisvállalkozók hálózatba szerveződése azért nem terjedt el eddig, mert a kisvállalkozóknak sem erejük, sem idejük, sem koncepciójuk nem volt ezen közösségek megszervezésére. De ez így normális, hiszen ez nem is az ő feladatuk. Kisvállalkozások révén az ö legfontosabb feladatuk az ügyfelek kiszolgálása, a bevétel megteremtése. Ezért ezt a szervezési, irányítási feladatot a piaci igények alapján mi végeztük el és létrehoztuk a FALCON Business Clubot.
Persze tudjuk, hogy manapság itthon is több üzleti klub is működik, de azok alapvetően két területre koncentrálnak és az elsődleges célpiacuk sem a kisvállalkozásokból áll. Ezen klubok a tagok kapcsolati hálójának az erősítésére fókuszálnak, illetve a tagok képzésével is foglalkoznak valamennyire. Ez pedig csak egy nagyon szűk szelete a közösség adta lehetőségeknek. Azt, hogy az az út, amit választottunk helyes, vagyis, hogy a klubra szükség van, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy mára az egyik legdinamikusabban fejlődő, növekvő üzleti közösségről beszélünk. S mindez azért van mert a FALCON üzleti közösség teljesen más, mint a többi a hagyományos klub.
- A FALCON BUSINESS CLUB az egyetlen olyan kisvállalkozói üzleti közösség, ami a közösség erejét a lehetőségek teljes spektrumában kiaknázza.
- Az egyetlen olyan klub, ami a tagdíjból marketing alapot képez, így a közös marketing akciókban, nyereményjátékokban való részvétel nemhogy 5000 Ft-ba, de egy fillérbe sem kerül a tagoknak.
- Az egyetlen olyan klub, ami a tagdíjakból pályázati alapot képez, aminek köszönhetően közvetlen anyagi, vagy szolgáltatásbeli támogatást nyújt a tagjainak.
- Az egyetlen olyan klub, ahol a tagság mindenképpen nyereséget jelent a tag számára.
- Az egyetlen, ahol 200%-os értékgaranciát vállalunk a közös munkáért. Azaz, ha valaki újonnan regisztrál a klubba, de bármilyen okból úgy érzi, hogy nem azt kapta, amit várt, akkor, ha ezt hat hónapon belül jelzi, akkor a befizetett tagsági díjak dupláját kapja vissza.
Mint jeleztem, ez a klub egy vállalkozás működésének teljes spektrumában kínál lehetőségeket, szolgáltatásokat, ezek felsorolása, azok folyamatos bővülésé miatt szinte lehetetlen. Nem is az a célom, hogy az összeset bemutassam, nem is az a célom, hogy rábeszéljem a klub kipróbálására (azt szokták mondani, ha valakit rá kell beszélni valamire, akkor azt nem is érdemes rábeszélni), hanem az, hogy elgondolkoztassam, hogy megmutassam mekkora lehetőséget biztosít egy vállalkozásnak, ha csatlakozik egy üzleti közösséghez. Nem csak védőernyőt kap a feje fölé, ami fontos lehet egy válságban, de a közösség ereje révén megsokszorozódik a vállalkozásának az ereje is.
Ezért mi nem azt kérjük, hogy bízzon meg bennünk, hogy nekünk higgyen. Mi arra biztatjuk, hogy tegyen bennünket próbára, higgyen önmagának, a saját tapasztalatának a klubbal kapcsolatban. Mert, mint írtam, velünk csak nyerhet!
A FALCON Business Club hivatalos információs weboldala az alábbi linken keresztül érhető el:
A weboldal kizárólag információs oldalként szolgál. Célja, a részletes és korrekt tájékoztatás. Sem landing, sem értékesítési, illetve semmilyen marketing célt nem szolgál. Az új klubtagok elsődlegesen ajánlás és közvetlen megkeresés, meghívás alapján csatlakoznak, így a weboldalnak ilyen irányú feladatai nincsenek.
A végére pedig arról a kérdésről írok, ami bizonyára Önben is megfogalmazódott már. Mennyi is az annyi? Mivel kisvállalkozókról beszélünk ezért a klub tagdíja is egy árérzékeny kérdés. Ugyanakkor, ha a közösséget nézzük, akkor itt is megjelenik a sok kicsi sokra megy elv, ezért egy olyan havi díjat tudtunk megállapítani, ami egyetlen vállalkozás számára sem megterhelő, ami már akár egyetlen marketingakcióban, nyereményjátékban való részvétellel is sokszorosan megtérül, miközben biztosítja a klub stabil, magas színvonalú működését.
Ráadásul Magyarországon egyedülálló módon az újonnan csatlakozók kétféle opció közül választhatnak, ezért a tagsági díj összege a próbaidőszakban szabadáras!
A opció:
A FALCON Business Club tagságának havi díja bruttó 12 573 Ft. Ráadásul a klubhoz újonnan csatlakozók számára egy olyan kedvezményünk is van, hogy ha a vállalkozás csatlakozáskor két havi díjat kifizet, azért hat hónapos tagságban részesül, így ebben az időszakban a tagdíj neki csak bruttó 4 191 forintra jön ki. Mivel egy kisvállalkozásnak minden fillér fontos, így azért, a csatlakozáskor hogy ezt az összeget se kelljen kockáztatnia, 200%-os értékgaranciát vállalunk a tevékenységünkre. Ha Ön hat hónap elteltével úgy érzi, hogy a klubtól nem azt kapta, amit várt, úgy az Ön általa befizetett 25 146 Ft helyett, annak dupláját, azaz a 50 292 Ft-ot kap vissza!
B opció:
Ebben az esetben a FALCON Business Club első hat hónapra vonatkozó tagsági díja, szabadáras, azaz Ön határozza meg, hogy hat hónapra mekkora összeg megfizetését vállalja. (Az összeg az adminisztrációs költségek miatt nem lehet alacsonyabb 2527 Ft/hó összegnél). Erre az összegre viszont nem biztosított a 200%-os érték garancia.
A klubtagnak hat hónap után döntenie kell arról, hogy megtartja-e a tagságát a havi 12 573 Ft-os áron, vagy megszünteti azt. Azok a válallkozások, akiknek bármely okból megszünik a tagságuk. 24 hónapon belül nem kérhetik újra a felvételüket. Minden klubgat jogosult arra, hogy az első évben egy alkalommal, mig a második évtől évente 3 alkalommal egy hónapra díjmentességet kérjen. Ezzel is segíteni szeretnénk azokat a tagjainkat akik valamely okból átmenetileg nehéz helyzetbe kerülnek.
Mert ahogy az egyik szlogenünk is mondja: A FALCON Business Club tagsággal így vagy úgy, de mindenképpen jól jár!
A FALCON Business Club tagság feltétele:
Az alábbi regisztrációs adatlap kitöltése és beküldése.
A regisztrációt követően két havi tagdíj (2 x 12 573 Ft = 25 146 Ft) vagy pedig az Önként vállalt tagdíj két hónapra számított összegének egyösszegű megfizetése a kiállított díjbekérő alapján, ami mindkét esetben 6 hónapos tagságot biztosít.